• black
Stylromantika
Datum publikace15. 10. 2022
Počet zobrazení1377×
Hodnocení4.54
Počet komentářů28

Dnes 14. 10. som mal hodinu s 20 mladými ľuďmi, budúcimi umelcami. Školu máme vzdialenú asi kilometer od Zámockej ulice, kde pred dvomi dňami došlo k tragédii. Študenti ma poprosili, či by sme tam mohli ísť v rámci hodiny. Nebol som dva krát nadšený, lebo som s nimi chcel prebrať dosť dôležitú tému a všetci boli prítomní. Zväčša ich chodí na môj predmet tak polovica. Naviac, ja som tam včera už bol. Položil som kvety a zapáliť sviečku. Uvedomil som si, že učiť ich súcitu a tolerancii je asi dôležitejšie ako to, čo pre herecký prejav znamená veľkosť záberu. Do elektronickej triednej knihy som napísal – práca pred kamerou v teréne. Vyrazili sme zo školy. Cestou sme kúpili kvety. Ja som uvažoval, či je vhodné kupovať ďalšie kvety. V tom mi napadlo, že ich tam nedám za seba, ale za Vás. Kúpil som aj dve sviečky. Ako sme kráčali k miestu, kde k streľbe pred klubom Tepláreň došlo, padli mi oči na najväčšiu Bratislavskú jazvu. Nový most s povestným ikonickým ufom. Pre túto stavbu padlo celé podhradie, Vydrica známa svojími nevestincami a krásna neologická židovská synagóga. Cestou sme mlčali. Študentom som povedal, že keď položíme kvety a zapálime svičky, majú voľno. Do školy sa mi už nechcelo vracať. Bolo tam hodne ľudí. Prišli sme na to jatrive miesto, ktoré sa stane ďalšou jazvou Bratislavy. Položil som v mene Vás všetkých na zem osem červených ruži a zapálil dve sviečky. Uzavrel som sa do seba a hlavou mi utekali myšlienky a obrazy. Tu su.

 

Z tmy vystúpil tmavolasý mladík.
V očiach planula mu nenávisť.
Jeho hnedé dúhovky skríkli:
V mene nenávisti osudzujem vás na smrť!
Budeš zabitý, pretože máš v srdci lásku!
Lebo miluješ človeka, ktorí miluje Teba!
To sa predsa nepatrí,
aby brat miloval brata,
aby muž mužovi vyznal lásku.

Na tvári si prejdem novú vrásku.
Kde to som, desím sa,
až sem privialo dych Putina,
aj tu na tomto mieste
telá stávajú sa príbytkom olova?
Zabijeme toho, kto v srdci nosí dúhu?
O 500 km na východ,
vraždia tých, čo nosia modro žltú stuhu.

Bratislava, mesto, ktoré nazvali krásnym menom
Brat a sláva.
Brat bratovi ruku dáva.
Keltských druidov vystriedali Sloviensky žrecovia,
Na odolných koníkoch prihnali sa Huni, Avari.
A pod Bratislavou Maďari svoj domov dostali.

Rieka z miesta urobila prístav.
Ľudia prichádzali, odchádzali
a do vienka mestu dali
pestrosť a krásu v odlišnosti,
čo bolo mnohým k zlosti.

Ale mesto rástlo rozkvitala,
aj mojím domovom sa stalo.
Tu som robil prvé kroky,
tu vyslovil som slóvko mama.

Tu zažil som prvé lásky, sklamania.
Tu hľadal som skutočné vyznania.
Tu začal som spoznávať svet.
Teraz držím v rukách kvet.

Tu a teraz, hoci mlčím, sa mi chveje hlas.
Tu a teraz stekajú mi slzy po líci.
Bratislava je ako sekom meča
necitlivo mostom preťatá.

Tu a teraz, hoci mlčím, sa mi chveje hlas.
Tu a teraz stekajú mi slzy po líci.
Marek, Juraj ostanete v nás.
Hoci už nespoznám vás, mladíci.

Tu a teraz, hoci mlčím, sa mi chveje hlas.
Tu a teraz stekajú mi slzy po líci.

 

Pomaly som precitol z myšlienok. Obzrel som sa okolo seba. Mojích študentov som tam už nevidel. Asi som bol dlho zamyslený. Pocitil som, ako ma niekto chytil za ruku. Bol to jeden z mojich študentov. Hľadel mi do očí. Pošepol:

“Dakujem, pán profesor.” Poznám ich len krátko, ledva mesiac. Doteraz som o ňom nič nevedel, nevidel som ho ani hrať. Ja mám na hlavný predmet iný ročník. S nimi len 3 hodiny do týždňa. Ďalej nepovedal nič, pritom jeho oči mi rozprávali celý príbeh. Myslím, že viete, alebo cítite, čo v tých tmavých uhrančivých očiach bolo. Myslím si, že aj on si v mojich modrých očiach všimol viac ako jednu slzu.

Hodnocení
Příběh: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (22 hlasů)
Vzrušení: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (18 hlasů)
Originalita: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (20 hlasů)
Sloh: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (20 hlasů)
Celkem: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (28 hlasů)

Autoři povídky

Celé jméno-
Věk0

Život bez pančucháčov, je život s holými nohami.

Autor

Nezapomeň napsat komentář, a podpořit tak další publikaci autora!

Komentáře  

+5 #28 Bol som na tom mieste 3x,black 2022-10-20 17:38
v priebehu jedneho týždňa. Zapálil som 4 sviečky. Dve za obete a po jednej v mojom aj Vašom mene za útočníka.
Aj dnes, hoci som mlčal, sa mi chvel hlas.
a stekali mi slzy na duši.
Za ten krátky čas, kým sa mi vo vetre podarilo zapáliť 4 sviečky, ma oslovili traja ľudia. A asi 5 si ma odfotili na mobil.
Citovat
+2 #27 Odp.: Zjazvená Bratislavablack 2022-10-19 08:42
Za to náš bývalý premier mal vyhlásenie - "Vďaka tomu, že nie som gay som na žive!" To môže vyrieknuť len vynálezca "atomofky".
Citovat
+4 #26 Odp.: Zjazvená BratislavaHonzaR. 2022-10-19 08:22
Cituji GD:
Honzo
Které volby máš na mysli? Něco mi uniklo?


Pochopitelně prezidenstký, v lednu. Je skvělý, že Senil k tomu drží hubu.
Citovat
+1 #25 Odp.: Zjazvená Bratislavablack 2022-10-19 06:58
Cituji Zdenda TB:


A to je jediný gay klub? To by pak Vinohradská v Praze musela být trvale v obležení. Svého času si pamatuji, že tam to kvetlo i v únoru.

Nie, je ich viacej. Tento je na exponovanom mieste v centre. Niekde je vstup voľný, inde len pre členov. Ja už 14 rokov chodím no klubov veľmi zriedkavo.
Citovat
+1 #24 Odp.: Zjazvená BratislavaZdenda TB 2022-10-19 06:38
Cituji black:
Dnes sa vraciam do Bratislavy. Zistím a dám vedieť. Myslím, že Tepláreň bude minimálne dočasne zatvorená, možno aj trvalo. Pokiaľ pre nás a pre tolerantných ľudí sa stala pietnym miestom a akýmsi mementom. Pre extrémistov bude mať táto jazva démonický náboj a možno časom sa pokúsia o niečo podobné. Ak by aj klub otvorili, mám obavy, že tam bude chodiť veľa zvedavcov, túžiacich vidieť živého gaya. Urobiť si aspoň jednu fotečku. Komu z Vás by sa chcelo sedieť na káve a stať sa objektom záujmu takýchto lovcov senzácii, alebo čakať kedy mi na stole zastane kameň.


A to je jediný gay klub? To by pak Vinohradská v Praze musela být trvale v obležení. Svého času si pamatuji, že tam to kvetlo i v únoru.
Citovat
0 #23 Odp.: Zjazvená Bratislavablack 2022-10-19 06:31
Dnes sa vraciam do Bratislavy. Zistím a dám vedieť. Myslím, že Tepláreň bude minimálne dočasne zatvorená, možno aj trvalo. Pokiaľ pre nás a pre tolerantných ľudí sa stala pietnym miestom a akýmsi mementom. Pre extrémistov bude mať táto jazva démonický náboj a možno časom sa pokúsia o niečo podobné. Ak by aj klub otvorili, mám obavy, že tam bude chodiť veľa zvedavcov, túžiacich vidieť živého gaya. Urobiť si aspoň jednu fotečku. Komu z Vás by sa chcelo sedieť na káve a stať sa objektom záujmu takýchto lovcov senzácii, alebo čakať kedy mi na stole zastane kameň.
Citovat
+2 #22 Odp.: Zjazvená BratislavaGD 2022-10-19 06:23
Honzo ok, ale to nevysvětluje proč mají zrušené stránky. Navíc pokud zavřeli na více než cca týden tak Zdenda má pravdu s tím, že chlapec vyhrál .
Které volby máš na mysli? Něco mi uniklo?
Citovat
+5 #21 Odp.: Zjazvená BratislavaHonzaR. 2022-10-18 22:46
GD, na FB profilu mají, že snad jen dočasně. Nejhorší je okolo toho ten shitstorm, nejrůznější debaty, obvyklý "všechno je jinak", tak jak to maj idioti na sítích snad v popisu práce.
Zajímalo by mě, jak dobře se teď spí všem homofobním nácíčkům ve slovenskym parlamentu a koneckonců i v tom našem. Každopádně pro mě je to před volbama dost jasný, koho ano a koho ne.
Citovat
+2 #20 Odp.: Zjazvená BratislavaZdenda TB 2022-10-18 22:17
Cituji GD:
Napadlo mne se do toho klubu podívat, jakmile to budu stíhat, doprava je tam mizerná, a oni (majitelé) ho zrušili. Dokonce i stránky neexistují. Q :eek: To by mne zajímalo jak si to představují dál.

Jestli je klub zavřený, tak chlapec vyhrál. :-|
Citovat
0 #19 Ach joGD 2022-10-18 22:10
Napadlo mne se do toho klubu podívat, jakmile to budu stíhat, doprava je tam mizerná, a oni (majitelé) ho zrušili. Dokonce i stránky neexistují. Q :eek: To by mne zajímalo jak si to představují dál.
Citovat
+6 #18 Odp.: Zjazvená Bratislavablack 2022-10-17 07:45
Cituji zmetek:
Já zapálím tři svíčky. Já to prostě tak cítím. Já tam vidím tři oběti. A doufám, že ti, kteří to inspirovali se budou smažit v pekle.

Zmetku uvažuješ veľmi správne. Aj ja pri pohľade na toho strelca som viac cítil voči nemu ľútosť ako nenávisť. Padol aj názor, že bol jedným z nás a tento čin mal dokázať, že nie je tým, kým v skutočnosti je. Možno sa na o miesto vyberiem aj 3x.
Citovat
+11 #17 Odp.: Zjazvená Bratislavazmetek 2022-10-16 22:37
Připadám si strašně. Komu vlastně zapálit svíčku - klukům, který se ocitli ve špatnou chvíli na špatný lavičce - určitě. Být zabit ze zálohy, to je kruté. Kluk, který je zabil - někdo ho inspiroval, někdo mu vymyl mozek. A pak se zabil sám. Já zapálím tři svíčky. Já to prostě tak cítím. Já tam vidím tři oběti. A doufám, že ti, kteří to inspirovali se budou smažit v pekle.
Citovat
+4 #16 Odp.: Zjazvená BratislavaSaavik 2022-10-16 19:12
Všechno už bylo řečeno...
Přesto... vhání to slzy do očí a člověku je smutno, z toho co se stalo, z toho, že někdo si svůj zpackaný život chce řešit tím, že ublíží jiným...
Zachytil jsi to všechno jedinečně, díky.
Citovat
+4 #15 Odp.: Zjazvená BratislavaGD 2022-10-16 09:25
Cituji black:
Po chvíli budeme počítať obete súboja dobra a zla. Až nás okolnosti prinútia prebudiť sa z letargie a uvedomiť si, kde je naše miesto.
Ďakujem Vám za Vaše reakcie a názory.

Anebo se sami staneme obětí a už nám nebude dopřáno žádného objetí.
Citovat
+4 #14 Vďakablack 2022-10-16 07:43
Aj ja sa chcem touto cestou poďakovať redakcii, že tak rýchlo reagovala.
Ja, ak by som nemal v sebe nádej a vieru asi by som nerobil to, čo robím. Najväčšiu chybu vidím v tom, že bohužiaľ sa málo venujeme a nedostatočne učíme naše deti ale aj seba samých o dávnej a nedávnej histórii. Potom sa zákonite stáva, že sa do popredia dostávajú hlasy extrémistov, činy nenávisti, v laviciach parlamentov sedia fašisti. Ak si pri červenom víne zasadneme k stolu a budeme očakávať zánik sveta, chytí nás akurát depresia. Po chvíli budeme počítať obete súboja dobra a zla. Až nás okolnosti prinútia prebudiť sa z letargie a uvedomiť si, kde je naše miesto.
Ďakujem Vám za Vaše reakcie a názory.
Citovat
+5 #13 Odp.: Zjazvená BratislavaP.Waits 2022-10-16 00:46
Awi, já jsem většinou také optimista, věřím na mírný pokrok v mezích zákona a pomalé šourání se lidstva k lepším zítřkům, ovšem ta svatá rodinka u našich dveří dnes odpoledne, mi opravdu pokazila den, měli sebou dokonce asi tak dvanáctiletou holčičku, asi dcerku, tvářili se jako poslední spravedlivý a já zrovna uklízel předsíň..., vždy když mě něco opravdu štve tak uklízím nebo píšu, a protože zrovna nepíšu žádnou tragédii tak jsem zvolil ten úklid (mimochodem potřebný) a do toho ti u dveří zazvoní tohle... uznej to by skolilo i většího vola, než jsem já, sotva stokilový volek. Každopádně, určitě dělej to co děláš, svět je dnes, přes všechno co se aktuálně děje, o dost lepší než byl před sto lety a i já přes můj dnešní pesimismus věřím, že i díky tobě a tobě podobným rodičům, bude za sto let lepší než byl včera. Přesto bohužel nevěřím, že to byla poslední krev nevinných vpíjející se do cesty k lepšímu světu.

PS: naše planeta bude cca za 4 miliardy let pohlcena umírajícím sluncem, budeme se muset minimálně stěhovat, to aby to nebylo úplně pesimistické :sad:
Citovat
+9 #12 Odp.: Zjazvená BratislavaHonzaR. 2022-10-16 00:14
Cituji Awinita:
Cituji Porucha:
… Ne, není z toho žádné poučení, pouze lahev červeného s vědomím, že svět je beztak odsouzen k zániku...


Já i přes tragédie, které se ve jménu čehokoliv dějí, věřím, že není.
Samozřejmě jsou lidé, a bohužel jich není málo, kteří jsou stále zaslepení a nenávistní, ale podlehnout beznaději znamená vzdát se víry, že můžeme udělat svět lepším.
Já vím, že to jde, malými krůčky, ale jde. Moje děti vyrůstají v jiném prostředí, než jsem vyrůstala já, a o hodně odlišném, než vyrůstali moji rodiče. Věřím, že to, co předávám (i díky Vám tady na OP) svým dospívajícím potomkům, oni zase předávají dál ve svých komunitách.
I když to zní jako nebetyčné klišé, jedině šířením dobra, pravdy a lásky - ve všech jejích podobách - můžeme zahnat lež a nenávist do zapomnění. I když to bude trvat sebedelší dobu, nesmí se to vzdát.

Awi, víc mamin jako ty.
Citovat
+3 #11 Odp.: Zjazvená BratislavaZdenda TB 2022-10-16 00:10
I v sebetolerantnější společnosti se vyskytne výjimka, která bude schopna vzít zbraň a zabíjet. Důvod si vždy najde. A jedno, jestli to bude další Hepnarová, nebo Bratislava. Vždy se najde genetická odchylka a bohužel ji asi ne vždy půjde včas odhalit. Důležité je, aby takoví jedinci nedokázali na sebe nabalit jim podobné.
Citovat
+7 #10 MementoElve 2022-10-15 23:55
Když jsme si s partnerem poslechli Filipa Titlbacha a jeho podcast Studio N kde mluvili ti co to na místě přežili plakali jsme. Ve čtvrtek večer jsme koupili za každou oběť a současně za každého z nás 1 a 1 svíčku a zapálili je před Slovenským velvyslanectvím. Bylo tam mnoho vyděšených slovensky mluvících párů. Uvědomili jsme si, že se to díky nenávisti ve společnosti zas. Jsme s partnerem spolu 12 let, 8 z nich bydlíme spolu. V červenci mi při cestě výtahem domů, vyhrožoval jeden ze sousedů, kterého neznám zabitím. Je třeba takových činů jaký jsi udělal se svými studenty, tvých textů i gest u ambasády. Díky Ti.
Citovat
+3 #9 Jo a ještěGD 2022-10-15 22:45
díky redakci za operativní zveřejnění.
Citovat